Department of Psychology of Learning, Development and Personality
Graduate Program in School Psychology and Human Development
Line of Research: School Psychology, Education and Public Policies
adrimarcon@uol.com.br | Lattes | Google Acadêmico

Research: Institutional work at the interface between psychology and education; School Psychology, Education and Public Policies; Training and performance of psychologists; Micropolitics and Processes of Subjectivation; Research-Intervention, Micropolitics and Writing.

 

Associate Professor, she has a degree in Psychology (1984) from the Institute of Psychology of the University of São Paulo (IPUSP). She did her master’s and doctorate in Social Psychology at the same university. She worked in the School Psychology Service from 1986 to 2000 as a psychologist. She is currently the coordinator of this service and an undergraduate and postgraduate lecturer at USP’s Institute of Psychology, Department of Learning, Development and Personality. She is a member of scientific associations and working groups. She works mainly with the following subjects: school psychology, research-intervention, inclusive education, the health-education relationship, micropolitics and writing.

 

Subjects

Undergraduate

PSA 1506 – Subject, Education and Society

PSA 2811 School Psychology and Institutional Practices (with internship)

PSA 2411 1 Research Practice in Psychology I

PSA 2515 1 Research Practice in Psychology II

PSA 0185 Psychology, Nutrition and Food

 

Postgraduate

PSA5907 Writing as a Micropolitical Action in Research

MFT5745 Written Production in Research: Body, Gesture and Processes of Subjectivation

 

To access projects and publications, search lattes: http://lattes.cnpq.br/4492645674864395

 

RECENT RESEARCH PROJECTS

– The interventional dimension of writing: the construction of narratives in training work in teaching, research and extension (2020-2022)

– Mental Health at the University of São Paulo (2022-current)

– Teacher training and school coexistence: scenes, gestures and writing as group devices (2022-current)

– Institutional Workshops: a group training device (1996 – Current)

 

OTHER PROJECTS

Coexistence and School Space

Development of psychosocial activities aimed at the permanence and belonging of CRUSP residents

Diversity, rights, coexistence and culture: shared construction of practices

 

SOME PUBLICATIONS

ARTIGOS

Viégas, Lygia de Sousa; Machado, Adriana Marcondes. A pesquisa sobre a Produção do Fracasso Escolar: memórias de sua construção. Revista Brasileira de Educação, 2024.

Machado, Letícia Vier; Lajonquière, Leandro, & Machado, Adriana Marcondes. O autismo em políticas públicas brasileiras na interface entre saúde e educação: da singularidade à excepcionalidade. Revista Humanidades & Inovação, 2022.

Lima, E., Marcondes Machado, A., & Alvarez Inforsato, E. A Escrita como Agenciamento: Explorando Linhas de Minoração. Dossiê No enquanto da pandemia: grupalidade, cuidado e invenções na formação universitária. Revista em Foco, 2022.

Veronese, Lilian Aracy Affonso e Machado, Adriana Marcondes O PENSAMENTO INSTITUCIONALISTA E A PSICOLOGIA ESCOLAR: DESASSOSSEGANDO AS LÓGICAS DO COTIDIANO. Psicologia Escolar e Educacional, 2022.

OLIVEIRA, Richard; MACHADO, Adriana Marcondes. Entrevista como experiência, loucura como método: composição de uma ética do encontro. Revista Estudos e Pesquisas em Psicologia, UERJ, Rio de Janeiro. 2021

MACHADO, Adriana Marcondes; HAHNE, Beatriz Saks, MARTINEZ, Carolina Terruggi. Enfrentando a escrita-em-dívida na formação de pesquisadores/ Dossiê 55 anos de Pós-Graduação no Brasil. Movimento-Revista de Educação,  2020.

MACHADO, Adriana Marcondes; FONSECA, Paula Fontana. A escrita endereçada como prática de formação e construção de realidade.  Mnemosine, UERJ, 2019.

 

LIVRO

MACHADO, Adriana Marcondes; Quando a escrita toca a produção institucional. São Paulo: Blucher, 2023.

https://openaccess.blucher.com.br/article-list/9786555501858-617/list#undefined

 

CAPÍTULOS

 

Hahne, Beatriz Saks; Machado, Adriana Marcondes. A medida da medida: a palavra como punição na sanção socioeducativa. In Arruda, Jalusa; Vinuto, Juliana (Orgs). Debates emergentes sobre controle social e punição. Salvador: Editora da Universidade do Estado da Bahia (EDUNEB), 2024.

Caliman, Luciana; Passos, Eduardo; Marcondes, Adriana. A medicação nas práticas de saúde pública: estratégias para a construção de um plano comum. In Luciana Caliman, Janaína Mariano César (Orgs).  A estratégia da Gestão Autônoma da Medicação (GAM):  Experimentação com crianças, familiares e trabalhadoras(es). Dados eletrônicos.  Vitória, ES: Edufes, 2023. (Coleção Pesquisa Ufes; 43) (pp 75 a 100).

ISBN: 978-85-7772-530-4

Livro – modo de acesso: https://repositorio.ufes.br/handle/10/12179

Angelis, Victoria De & Machado, Adriana Marcondes. Do pioneirismo à precarização: o percurso da construção da Casa Eliane de Grammont como política de enfrentamento à violência contra mulheres na cidade de São Paulo. In Hugill, Michelle de Souza Gomes; Sommariva, Salete Silva; Baggnestoss, Grazielly Alessandra; Beiras, Adriano; Santos, Poliana Ribeiro (Orgs). Estudos e práticas sobre violências domésticas, familiares e acesso à justiça. Coleção Sistema de Justiça, Gênero e Diversidades. Florianópolis: editora Acadêmica Judicial, 2023.

https://www.tjsc.jus.br/documents/715064/0/Volume+1_Completo_2023.pdf/66d80aa2-444f-2605-ed9d-1ca790b5993e?t=1679091537953

Machado, Adriana Marcondes; Fonseca, Paula Fontana. Armadilhas da escrita acadêmica na discussão dos processos de medicalização. In Ceccim, Ricardo Burg; Freitas, Cláudia Rodrigues de; Angelucci, Carla Biancha (org.). Fármacos, remédios, medicamentos: o que a Educação tem com isso? Volume 2 – debates continuados, diálogos interdisciplinares. – 1. ed. – Porto Alegre, RS: Editora Rede Unida, 2022.

Acesso: https://editora.redeunida.org.br/project/farmacos-remedios-medicamentos-o-que-a-educacao-tem-com-isso-volume-2-debates-continuados-dialogos-interdisciplinares/